1.TAK PRACUJEMY
Sojusz metod – Program dotyczy elementarnej nauki czytania w przedszkolu w zakresie wszystkich grup wiekowych.
Główne cele programu:
- nabywanie umiejętności czytelniczych na poziomie elementarnym, w pełnym zakresie alfabetu,
- zminimalizowanie stresu związanego z nauką czytania poprzez zabawowy charakter nauki i zastosowanie elementów samokontroli.
Terapia baśnią- Metodę te stosujemy w ramach relaksacji poobiedniej.
- czytaniu baśni towarzyszy zawsze odpowiedni nastrój w sali (zapalona świeczka),
- po przeczytanej baśni każdy ma możliwość wypowiedzenia się,
- baśń wykorzystujemy również do rozwiązywania problemów wychowawczych w grupie.
Pedagogika zabawy – wybiera z repertuaru zabaw tradycyjnych te, które spełniają określone zasady, a zwłaszcza:
- zapewniają dobrowolność uczestnictwa,
- uwzględniają wszystkie poziomy komunikowania,
- uznają pozytywne przeżycia, jako wartość i unikają rywalizacji.
Posługując się różnymi środkami wyrazu-najczęściej stosujemy zabawy:
- zabawy ułatwiające wejście w grupę, poznanie nowego otoczenia, poznanie imion,
- zabawy rozluźniające, odprężające, oparte o ruch, taniec, gest,
- zabawy dramowe polegające na wykorzystywaniu gry z podziałem na role, jako wstępu do omówienia problemu,
- zabawy integrujące duże grupy, umożliwiające wszystkim wspólną, aktywną zabawę.
Stosowane zabawy mają służyć wzmocnieniu motywacji do uczenia się, do pracy w grupie; otwarcie się na innych, uwolnienie siebie samego od lęku i niepewności przed deprymującą oceną.
Ruch rozwijający dla dzieci – metoda Weroniki Sherborne nawiązuje do wczesnodziecięcego doświadczenia człowieka, wykorzystując dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne emocjonalne i społeczne do rozszerzenia świadomości samego siebie pogłębienia kontaktu z innymi ludźmi. W programie ćwiczeń ruchowych wyróżnia się następujące grupy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka:
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała,
- ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu,
- ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą,
- ćwiczenia twórcze.
Korzyści płynące z metody: wyzwala swobodę zachowań i naturalność, daje okazje do rozładowania energii, daje: radość, pewność siebie, poczucie harmonii z innymi, poczucie bezpieczeństwa, poczucie partnerstwa, wyzwala zaangażowanie.
Spójrz inaczej- program profilaktyczno -wychowawczy mający na celu rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami, sytuacjami trudnymi oraz lepsze zrozumienie siebie. Zajęcia realizowane są w następujących blokach:
- Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć
- Uczestnictwo w grupie
- Rozwiązywanie problemów
- Dbanie o zdrowie.
Edukacja matematyczna – programu E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
Cele: -rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci poprzez realizowanie kolejnych bloków tematycznych: orientacja przestrzenna, rytmy, kształtowanie umiejętności liczenia obiektów, wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania, mierzenie długości, klasyfikacja, rozwiązywanie i układanie zadań arytmetycznych, zapoznanie z wagą i sensem mierzenia, mierzenie płynów, intuicje geometryczne, konstruowanie gier, zapisywanie czynności matematycznych
Wzory i obrazki – program rozwijający percepcję wzrokową wg M. Frostig, D. Horne.
Program –Program Ćwiczeń Integrujących w zakresie poprawy stanu odruchów, równowagi, koordynacji i wyników w nauce Program obejmuje wykonywanie serii ruchów rozwojowych, wzorowanych na ruchach jakie wykonuje dziecko w pierwszym roku życia. Ćwiczenia wykonywane są systematycznie przez 6-9 miesięcy.
Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej- Metoda Doroty Dziamskiej.
Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batti Strauss– metoda pozwala m.in. na rozwijanie umiejętności słuchania muzyki klasycznej, ilustrowania muzyki ruchem, rozpoznawania i nazywania instrumentów perkusyjnych, tworzenia akompaniamentu do muzyki poważnej na instrumentach perkusyjnych, doskonalenie koncentracji uwagi. W praktyce wykorzystuje się m.in. takie utwory muzyczne jak: Contry Dance J.F. Heandel, Taniec węgierski – J. Brahms, Pizzicato– L. Delibes, Marsz Turecki- L.van Beethoven.
2.TAK ROZWIJAMY PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ
Projekty edukacyjne:
- Przedszkole bez zabawek – innowacja pedagogiczna – alternatywna forma pracy z dziećmi realizowana w miesiącu listopadzie rozwijająca aktywność twórczą dzieci poprzez samodzielne wykonywanie zabawek z materiałów wtórnych. Innowacja realizowana w grupach 4,5,6 – latków przy dużym zaangażowaniu środowiska rodzinnego. Finałem projektu jest rodziny konkurs ekologiczny w każdym roku odbywający się pod innym hasłem . Rodzice wraz z wychowankami wykonali m.in. „Patki – cudaki”, „Eko – jeże”, „Rupaki”. Przez kilka lat konkurs ekologiczny odbywał się pod honorowym patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno .
- Mój zawód ! Moje pasje!- projekt ma na celu rozszerzenie treści z zakresu edukacji społecznej; realizowany przy dużym współudziale rodziców dzieci- dotyczy poszerzenia wiedzy na temat zawodów oraz pasji najbliższych członków rodziny.
- Projekty badawcze- realizowanie zagadnień o dużej wartości poznawczej poprzez działania badawcze(eksperymenty , doświadczenia) połączone z pracą w terenie i aktywnym udziałem ekspertów wskazanych przez dzieci. Na przestrzeni lat zrealizowano następujące projekty badawcze: Liście, Kwiaty, Drzewa, Kot, Parki Narodowe, Pomidor, Tropy leśne, Jajko, Woda, Ptaki, Grzyby, Konstrukcja człowieka.
Nasze programy. Programy własne:
- Adaptacja – program wspomagający środowisko rodzinne wychowanków; jego głównym celem jest wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach zinstytucjonalizowanych poprzez umożliwienie mu poznawania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa oraz przygotowanie rodziców do udzielenia dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania
- Wędrowiec- program wspierający edukację turystyczną i regionalną dziecka; główne cele programu to rozbudzanie w wychowankach zamiłowania do turystyki pieszej nizinnej, wzbogacenie wiedzy na temat własnego regionu, dostarczanie prawidłowych wzorów rekreacji ruchowej. Jednym z zadań programu jest zdobycie przez wychowanków odznaki turystycznej dla najmłodszych „siedmiomilowe buty”.
- Chcę być bezpieczny- program profilaktyczny przedszkola , uwrażliwia dzieci na dbałość na bezpieczeństwo własne oraz innych . zadania programu koncentrują się wokół następujących zagadnień : Bezpieczne przedszkole, Bezpieczny dom, Bezpiecznie na drodze, Pies wróg czy przyjaciel, Powiedz NIE obcemu, Bezpieczne wakacje. Program realizowany przy współpracy środowiska lokalnego.
- Z korektywą za pan brat- program profilaktyczny dotyczący zapobiegania wad postawy u dzieci oraz korygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała.
- Bystre ucho- program wspomagający realizowany w ramach pracy dydaktyczno –wyrównawczej mający na celu m.in- wspomaganie rozwoju mowy dzieci, rozwijanie słuchu fonemowego, kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
3. A TAK OTWIERAMY SIĘ NA ŚWIAT
A. Projekty grantowe
1.Zapraszamy ptaki do ogrodu – projekt edukacyjny realizowany w ramach grantu zdobytego w konkursie ekologicznym” Eko odkrywcy II” przeznaczony dla dwóch najstarszych grup przedszkolnych. Projekt wzbogacał treści programowe z zakresu edukacji przyrodniczej. Wychowankowie uczestniczyli m.in.: w warsztatach edukacyjnych organizowanych w Nadleśnictwie Chojnów, Nadleśnictwie Pionki, w warsztatach kulturalno – społecznych, w wycieczkach krajoznawczych, konkursach przyrodniczych, prowadzili systematycznie obserwacje przyrodnicze na terenie ogrodu przedszkolnego.
Koszt grantu:3.500
Termin realizacji:
Autorki projektu:
2. Leśne oczko wodne- wielkie centrum obserwacji , badań i doświadczeń
Koszt grantu: 3.000 zł
Termin realizacji:
Autorki projektu: Agnieszka Bukowińska, Justyna Chłopek
3. Leśne laboratorium pod chmurką
Koszt grantu: 10.000 zł
Termin realizacji:
Autorki projektu: Agnieszka Bukowińska, Justyna Chłopek
4. Ogród czterech żywiołów – przyrodnicze centrum zdrowia, nauki i relaksacji
Koszt grantu: 18.000 zł
Autorki projektu: Agnieszka Bukowińska, Justyna Pędzich, Dominika Górska
B. Programy ogólnopolskie
1. Szkoła promująca zdrowie – program dla szkól i przedszkoli , ma na celu realizację zadań stwarzających warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego wychowanków poprzez aktywne działania prozdrowotne. Przez trzy lata placówka realizowała zadania wymagane w programie współpracując ściśle w tym zakresie ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym. We wrześniu 2016 roku Przedszkole nr 8 zostało włączone do Mazowieckiej Sieci szkól Promującej Zdrowie. W ramach edukacji zdrowotnej staramy się m.in.: wyposażyć wychowanków w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania prawidłowych wyborów dotyczących zdrowego stylu życia.
2. Chronimy dzieci- celem programu jest ochrona dzieci przed przemocą ze strony osób dorosłych oraz rówieśników. Koordynatorem programu jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Jesteśmy w trakcie tworzenia szeroko pojętej polityki ochrony dzieci przed skrzywdzeniem . Nasze działania skierujemy do personelu, rodziców i opiekunów naszych wychowanków , wyposażymy także dzieci w wiedzę na temat unikania zagrożeń oraz możliwości uzyskania pomocy i wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych. Nauczyciele odpowiedzialni za realizacje programu uczestniczą w cyklu szkoleń organizowanych przez pracowników fundacji DDS.