o erasmusie

 14 marca 2018 nasze przedszkole wzięło udział w Konferencji „Realizacja Projektów Edukacyjnych z Funduszy Zewnętrznych ? dobre praktyki placówek oświatowych w Gminie Piaseczno”organizowanej przez Szkołę Podstawową imienia Wspólnej Europy w Zalesiu Górnym. Przygotowaliśmy tam swoje stanowisko, gdzie dzieliliśmy się z uczestnikami konferencji swoimi przemyśleniami i doświadczeniami, które zdobyliśmy podczas realizacji projektu i wyjazdu do Wielkiej Brytanii w ramach mobilności edukacyjnej.


O programie Erasmus+

Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata 2014-2020. Jego całkowity budżet wynosi 14,7 mld euro. Erasmus+ opiera się na osiągnięciach europejskich programów edukacyjnych, które funkcjonowały przez 25 lat, i jest wynikiem połączenia następujących europejskich inicjatyw realizowanych przez Komisję Europejską w latach 2007-2013: programu „Uczenie się przez całe życie”, programu „Młodzież w działaniu”, Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink, oraz programów współpracy z krajami uprzemysłowionymi w dziedzinie szkolnictwa wyższego.

Nowe perspektywy ósemki-małe co nieco o samym projekcie.

Projekt „Nowe perspektywy Ósemki – z angielskim łatwiej” związany jest z realizacją założeń nowoczesnej edukacji na poziomie europejskim . Odpowiada na potrzeby placówki związane z realizacją aktualnej Podstawy Programowej w zakresie przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

Główne założenia projektu koncentrują się na poprawie jakości pracy w obszarze oferowanych przez placówkę usług edukacyjnych.

Cele projektu:

– doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w języku obcym(angielskim)

– otwarcie na współpracę międzynarodową

– podnoszenie efektów kształcenia

– promocja placówki

– nabywanie umiejętności życiowych niezbędnych do osobistego rozwoju, lepszego zatrudnienia i świadomego obywatelstwa europejskiego.

Projekt skierowany jest do nauczycieli przedszkola nr 8, którzy inwestują w rozwój osobisty, otwarci są na nowe wyzwania, posiadają motywację do nauki języków obcych, pragną w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej osiągać najlepsze efekty, dążą do podniesienia rangi nauczyciela przedszkola. Placówka poprzez realizację celów projektu zamierza w przyszłości zmienić swój profil na dwujęzyczną.  W realizacji tego zamierzenia niezbędna jest wykwalifikowana kadra  posiadająca niezbędne kompetencje do wczesnej nauki języka obcego. Dlatego też większość działań koncentruje się na podnoszeniu umiejętności językowych nauczycieli poprzez m.in.: kursy językowe w Polsce, kursy językowe zagranicą, nawiązanie współpracy międzynarodowej, poszukiwaniu zagranicznych partnerów do współpracy, samodzielne korzystanie z platformy eTwinning, zdobycie dokumentów potwierdzających posiadane kompetencje językowe  Europass. Mobilność.

Planowane działania skierowane są do nauczycieli ,  dzieci w wieku przedszkolnym, środowiska rodziców oraz społeczności lokalnej.

Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym będziemy zgodnie z założeniami programowymi,  realizować poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych. Innowacyjność projektu zakłada wprowadzenie do każdej z grup przynajmniej jednego nauczyciela posiadającego wymagane kwalifikacje do nauki języka angielskiego.

Nie wszystko od razu- czyli Erasmus + krok po kroku…

Krok 1: Ukończ szkolenie . Zdecydowanie ułatwi to wszystkim autorom projektu poruszanie się po skomplikowanych zagadnieniach i wymogach związanych z samodzielnym opracowaniem projektu.

Krok 2. Stwórz projekt. Pozyskaj partnera projektu. Skonstruuj budżet. To dość skomplikowane i bardzo pracochłonne zadanie. Zawodowcy mogą to napisać nawet w 3 pełne dni robocze. Nam zajęło to 3 tygodnie.

Krok 3. Złóż wniosek. Najważniejsze nie przegap terminu ani godziny składania wniosku. Czasami minuta może zadecydować o waszym być albo nie być.

Krok 4.  Cierpliwie czekajnawet około 3 miesięcy. Ciężka samodzielna praca na pewno się opłaci.

Krok 5. Zaplanuj radę pedagogiczną. Zaprezentuj projekt. Przedstaw kryteria wyboru uczestników mobilności. Warto przemyśleć jaki będzie sposób weryfikacji nauczycieli do mobilności zagranicznej. Zasada jedzie kto ma ochotę , nie zawsze się sprawdza.

Krok 6. Przygotuj uczestników do mobilności. Zapewnij wsparcie organizacyjne i kulturowe. Nie zapomnij o ubezpieczeniu i  umowach ze szkołą językową za granicą. Warto przygotować sobie prezentację na temat własnego kraju oraz opanować podstawowe wiadomości z zakresu znajomości  ustroju, literatury, architektury UK lub kraju do którego się wybierasz.

Krok 7. Mobilność. Zaczyna się Twoja wielka przygoda . początkowe obawy szybko znikają. W ich miejsce pojawia się motywacja do nauki, chęć poznania czegoś nowego, relaks w ładnym otoczeniu.

Krok 8 Sprawozdania, upowszechnienie, ewaluacja. Niestety tego się nie uniknie. Formy zaplanowane są w projekcie , należy się tylko zmobilizować, żeby w odpowiednim terminie je zrealizować. 

Oxford i Brighton

Szkoła języka angielskiego w Brighton oferuje:

  • Kursy blisko plaży i rezydencji
  • Akredytacja British Council
  • Dobrze wyposażone sale lekcyjne
  • Atrakcyjne zajęcia dodatkowe
  • Szkoła  Sprachcaffe w Brighton założona została w 1995 roku. Znajduje się w pięknym odrestaurowanym budynku w stylu Edwardiańskim zlokalizowanym blisko najważniejszych atrakcji w mieście – zawsze będziesz miał blisko!Charakterystyka szkoły angielskiego w Brighton:
    • 14 sal lekcyjnych
    • Dostęp do wszelkich urządzeń audiowizulanych
    • Atrakcyjne patio z miejscami do odpoczynku
    • Blisko do centrum miasta i plaży
    • Pomieszczenia do relaksu (słuchania muzyki, oglądania telewizji, korzystania z Wi-Fi)
    • Darmowy internet dla kursantów
    • Akredytacja English UK

    Lokalizacja szkoły w Brighton

    Szkoła Sprachcaffe zlokalizowana jest bardzo blisko morza, Brighton Pier, Churchill Square, Royal Pavilion Palace. Szkolna rezydencja oddalona jest o krótki spacer od szkoły językowej. Szkoła mieści się w atrakcyjnym budynku z pięknym dziedzińcem. Czas wolny możesz spędzać w miejscu specjalnie do tego przygotowanym dla uczestników kursu angielskiego. Szkoła organizuje zajęcia dodatkowe oraz ciekawy program weekendowy

    „Nasza szkoła mieściła się w pięknym , starym budynku, który zachwycał swoim klimatem. Oprócz sal lekcyjnych miałyśmy do swojej dyspozycji kuchnię, biblioteczkę z angielskimi pozycjami i pokój do relaksu, w którym  mogłyśmy spożywać posiłki lub rozmawiać ze studentami z innych krajów” MAGDA K

    „Jednym z nauczycieli była Anna – osoba o niezwykłej charyzmie, wymagająca, zadawała wiele pytań, zlecała prace domowe i z niezwykłą energią przekazywała nam swoją wiedzę. Jej ekspresyjność i sposób mówienia sprawiał, że nauka języka stała się ogromną przyjemnością. Tonny- miał dobry kontakt ze studentami. , na pierwszych zajęciach poznawał nową osobę, dowiadywał się jak najwięcej i podczas zajęć motywował do pracy przytaczając odpowiednie słowa , które pasowały do danej osoby” JOANNA K.

    krótko o naszych ośrodkach szkoleniowych

    Oxford International Study Centre

    Szkoła zlokalizowana jest w centrum Oxfordu-  światowej sławy miasta uniwersyteckiego, w pobliżu ratusza i Kościoła Chrystusowego najbardziej znanego Collegu w mieście,

    – Grupy zajęciowe max do 15 osób

    – ilość sal lekcyjnych -12

    –   nauczyciele to rodzimi użytkownicy języka angielskiego są przyjaźni , wobec studentów, wszyscy posiadają stopień naukowy

    –  możliwość dostosowania programu do indywidualnych potrzeb i wymagań studentów

    – akredytacje : Study UK, ECIS, ISI

    – bogaty program kulturalny

     Szkoła oferuje różne rodzaje zakwaterowania :

    – zakwaterowanie domowe: śniadania i kolacje w dni powszednie, 3 posiłki w weekendy,

    – Akademik – śniadania i kolacje w dni powszednie, 3 posiłki w weekendy

    „Zajęcia w szkole odbywały się w kameralnych grupach (4-8 osób) zgodnie z oczekiwaniami uczestników określonymi w umowie zawartej ze szkołą.  Grupy wielonarodowościowe. Miałam okazje obcować ze studentami pochodzącymi z Hiszpanii, Rosji, Słowenii, Tajlandii. Zajęcia odbywały siew blokach 1,5 h z przerwą godziną na lunch i trwały codziennie od 9.00 do 15.00. Weekend przeznaczony był na program kulturowy. Można było realizować ofertę szkolną lub własną.  Każdy blok prowadzony był przez innego lektora, co spowodowało obcowanie z różnorodnymi stylami nauczania, bogactwem stosowanych metod oraz różnymi osobowościami”. AGNIESZKA B.

    „Zajęcia odbywały się nie tylko w salach szkolnych ale również na zewnątrz, podczas, których miałam możliwość poznać w towarzystwie lektorów lokalizację najważniejszych obiektów w Oxfordzie, aktualne wystawy, popularne miejsca na spędzenie wolnego czasu oraz wykorzystać swoje umiejętności komunikacyjne w codziennych sytuacjach np. w kawiarni, w sklepie. Zagadnienia w zakresie komunikacji językowej dotyczyły m.in.: rytmu dnia,planowania podróży, pobytu w hotelu, ulubionych zajęć wykonywanych w wolnym czasie, zawartości garderoby, pogody, samopoczucia, motoryzacji, czasu, sztuki, najbliższego otoczenia, prezentacji własnego kraju. Zagadnienia  z kultury Anglii obejmowały  : podział terytorialny Wielkiej Brytanii, zwyczaje panujące w pałacu królewskim, głównych przedstawicieli rządu, najważniejsze miasta i ich zabytki, biografie czołowych pisarzy angielskich”.KRYSTYNA B.

    Co nam w głowach zostało – czyli  wspomnień czar.

    „Decyzję o udziale  w realizacji projektu „Nowe perspektywy Ósemki” podjęłam z ochotą i oczekiwaniem na coś nowego.Nadmienię, że nigdy podczas mojej edukacji nie uczyłam się tego języka. Efekty uczestnictwa w kursie językowym to przede wszystkim : przełamanie bariery , rozwinięcie własnych umiejętności językowych , nawiązane międzynarodowych kontaktów i przyjaźni, poznanie nowej kultury, zabytków i innych ciekawych miejsc, rozbudzenie motywacji do dalszej nauki języka angielskiego. Dodatkowym plusem wyjazdu było podbudowanie wiary w ludzką życzliwość, bezinteresowną pomoc, i opiekuńczość w stosunku do mojej osoby”. ANIA CZ.

    „Wyjazd w ramach programu Erasmus + to dla nie niezapomniane doświadczenie, które będę zawsze wspominała z ogromnym sentymentem. Uważam, ze dzięki temu wyjazdowi i możliwości rozmawiania z ludźmi z całego świata przełamałam swój strach w posługiwaniu się językiem angielskim i teraz moje możliwości komunikacyjne znacznie wzrosły. Ważne jest to, że uwierzyłam we własne możliwości  i nabrałam jeszcze większej motywacji do nauki(..) Podróż do Anglii sprawiła, że odważyłam się myśleć o podróżowaniu w inne części świata. Codzienne spędzanie czasu z koleżankami z pracy sprawiło, że czujemy się bardziej zintegrowane i mamy świadomość, że możemy liczyć na siebie w trudnych sytuacjach” MAGDA K.

    „I tak wyglądał cały wyjazd – miłe zaskoczenie. Grupa do której trafiłam, swoją multikulturowością zaskakiwała mnie codziennie samymi pozytywami. Ludzie z różnych stron świata  w jednej sali. Nad wszystkim czuwał fantastyczny nauczyciel o imieniu Graham. Pierwszy raz w swoim życiu trafiłam na tak dobrego nauczyciela: pełnego pasji, zrozumienia, o wysokiej kulturze osobistej. Godziny spędzone na zajęciach mijały jak chwile. Bariery związane z mową z każdą lekcją malały. Pewności nabrałam po teście językowym podsumowującym zdobytą wiedzę” JUSTYNA F.

    „Dwa tygodnie zajęć angielskiego były dla mnie nie lada wyzwaniem. Ćwiczyłyśmy gramatykę, konwersację i osłuchiwaliśmy się z językiem. Poruszaliśmy tematykę bezpieczeństwa, kontaktów społecznych, słownictwo związane z rodziną królewską, znanymi osobami, zawodami, sportami, podróżą. Pod koniec każdego tygodnia miałyśmy test sprawdzający nasze umiejętności. Zdałyśmy wszystko i otrzymałyśmy stosowane certyfikaty. Dla mnie najważniejsze było to, że oswoiłam się z żywym językiem angielskim i spędziłam trochę czasu z ludźmi rozmawiającymi w tym języku, co pozwoliło mi dostrzec, że mój angielski nie jest na takim słabym poziomie jak myślałam” MONIKA K.

     „Udział w projekcie przełożył się na moją codzienną pracę z dziećmi. Zachęcam wychowanków do zainteresowania się i osłuchania się z językiem obcym poprzez śpiewanie piosenek, rymowanek i zabaw muzyczno – ruchowych. Staram się również wprowadzać proste bajki w języku angielskim  by dzieci rozumiały ogólny sens zdań i lepiej osłuchiwały się z akcentem. Program ten dał mi również możliwość otworzenia się na nową kulturę i tradycję. Dzięki niemu mogłam nabyć wiele doświadczeń językowych i kulturowych, zwiedzić ciekawe miejsca i zabytki UK. Przy okazji aktywnie spędzić czas w nadmorskiej, malowniczej miejscowości jakim było Brighton. Podczas tego wyjazdu lepiej poznałam samą siebie i nabrałam odwagi w zakresie rozwijania własnych umiejętności interpersonalnych w języku obcym” EWELINA M.

     „Brighton okazało się niezwykle uroczym miejscem, które kryło w sobie wiele niespodzianek, o czym miałam okazję się przekonać. Zawsze popołudniami spacerowałam po Brighton poznając ciekawe miejsca. Pewnego dnia udało mi się zobaczyć  narodowy taniec angielski  wykonywany tylko na specjalne okazje, innym razem spacerując wzdłuż nadmorskiego deptaka podziwiałam sztorm” JOANNA K.

    „Wyjazd w ramach programu Erasmus + to prawdziwa przygoda niosąca ze sobą nie tylko wielość i różnorodność doświadczeń w sferze edukacyjnej, ale również kulturowej, społecznej, organizacyjnej i osobistej. Wyjazd poprzedzony był przygotowaniem językowym(udział w rocznym szkoleniu metodą BLS),  kulturowym (studiowanie przewodników, albumów dotyczących miejsca mobilności)i organizacyjnym (nawiązanie ścisłej współpracy z przedstawicielem szkoły językowej w Anglii).(?)Zdecydowałam się na wybór szkoły w Oxfordzie ze względu na uroki  miasta uniwersyteckiego, jego tradycje, niepowtarzalną  atmosferę, różnorodność kulturową” KRYSTYNA B.

     „Wyjazd w ramach programu Erasmus+ to jedna z najciekawszych przygód edukacyjno-kulturalnych jakie udało mi się zaliczyć w pracy zawodowej. To czas spędzony bardzo efektywnie i atrakcyjnie w zachwycającym miejscu i w otoczeniu miłych i pomocnych ludzi.  Do najważniejszych efektów wyjazdu zaliczam: rozwój własnych kompetencji w sferze osobistej: pokonywanie własnych słabości, umiejętność dostosowania się do nowych warunków, odpowiedzialność za współtowarzysza podróży, przedsiębiorczość, skuteczne planowanie, ,zwiększenie motywacji do nauki języka obcego (mimo późno rozpoczętej edukacji),zwiększenie kompetencji w zakresie posługiwania się językiem obcym, obcowanie z różnymi stylami nauczania, poznanie nowych , praktycznych metod stosowanych w edukacji dorosłych i dzieci,  zwiększenie własnej satysfakcji z pracy, nabycie nowych doświadczeń w zakresie pisania wniosków o dotacje unijne w sektorze edukacja”  AGNIESZKA B.

    A tak sobie działamy teraz- czyli efekty naszej mobilności

     – Zgodnie z obowiązująca podstawą programową włączamy z coraz większą śmiałością i pewnością siebie w codzienne zajęcia z wychowankami zabawy w języku angielskim , które przybierają różne formy.

    – Cała kadra ukończyła szkolenia Let ´s share- zabawy i piosenki w języku angielskim. Repertuar zabaw dobrze znany jest już naszym wychowankom. Piosenki wykorzystywane są podczas przedszkolnych uroczystości rodzinnych.

     W tym roku jedno z zadań rocznego planu pracy brzmi English trip- rozbudzanie zainteresowań kulturą krajów anglojęzycznych. Od kilku 

    miesięcy podróżujemy z wychowankami po świecie odwiedzając kraje w których króluje język angielski, poznajemy ich kulturę, zwyczaje, obchodzimy ciekawe święta np. Dzień św. Patryka, święto naleśnika. Celebrowaliśmy nawet herbatkę u królowej podczas , której degustowaliśmy różne rodzaje herbat zaparzonych w eleganckich porcelanowych imbrykach.

    – Zajęcia otwarte zarówno koleżeńskie jak i te dla rodziców prezentowane są w języku angielskim przez naszych nauczycieli , którzy posiadają kwalifikacje do nauki języka angielskiego.

    – Pięcioro nauczycieli w obecnym roku szkolnym wzięło udział w  szkoleniach:  ?Dołącz do eTwinning? , ?Narzędzia informatyczne z eTwinning?, ?Załóż projekt na eTwinning?  . Efektem szkoleń jest m.in. zarejestrowanie własnych projektów na platformie eTwining i rozszerzenie współpracy pomiędzy placówkami w Polsce i zagranicą.

    – Zgłosiliśmy również naszych wychowanków z najstarszych grup do konkursu ogólnopolskiego ?Angielska piosenka?.

    – W dalszym ciągu poszerzamy nasze kompetencje językowe.

    Czy c.d.n ???

    THE END